søndag 31. januar 2010

Ett motiv, en bild-sex månader: dammen, 31. januar

*




Årets første måned er straks over. Det har vært en av de kaldeste siden målingene startet for 110 år siden.
Vi har hatt et termometer som har vist under 20 minusgrader på det tøffeste. Da dette bildet ble tatt var det bare minus 10,5. Kun en dag har hatt null grader. Elva har vært frosset igjen, og vannrøret i kjelleren vår frøs i likhet med mange andre.
Nå ligger det snø i lufta. Litt nytt hvitt dekke kom i forgårs. Den gamle snøen var blitt møkkete, så det passet godt. Egentlig har det ikke falt så mye snø i området som ellers i landet der det meldes om snøhøyder til langt oppover øra.





Månen har vært så nær jorda som mulig. Jeg kunne ikke akkurat se at den var så stor på himmelen i natt. Bildet er tatt kl. 03.05 utenfor døra vår.





Flere månedsbilder:

Lisa
Mia
Timian o akeleia
André
*

10 kommentarer:

  1. Fint bilde av hagen din i vinterdrakt! Artig med disse månedsbildene.

    Fint bilde av fullmånen også. Jeg er enig i at den ikke virket særlig større enn vanlig, men den var mer lyssterk og glødende.

    Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  2. i Bergen snødde det til den store gullmedaljen, så jeg fikk ikke sett noe til månen :( Da er det bra at jeg får et lite månestikk her hos deg ;)

    SvarSlett
  3. Ja, tenk av januar nå straks er historie. Og siste januardagen ble kald og vakker her i Tromsø også. En særdeles rød januarsol som skinte gjennom et slør hele dagen (dvs., de timene sola var oppe). Overjordisk.
    Nå har jeg fem navn til spansken (og dere andre har kanskje noen til), men mangler e-post til et par av dere. Finner ingen e-post-adresse hos deg. Kan du melde den til meg på bloggen min, eller til min e-post: lisbeate@hotmail.com. Så kan vi alle ta det derfra, på gruppemail. Å kontakte en og en tar alt for lang tid. Strikkebesta har forresten allerede opprettet en lukket gruppe på Facebook. Jeg tror det kan være et egnet forum til dette formålet, selv om jeg ikke er særlig aktiv der inne ellers. Men har profil.
    Alternativet er å lage egne blogger til dette formålet, men det blir mer komplisert å administrere. Tror jeg.
    Klem, og god søndagskveld

    SvarSlett
  4. Hei igjen. Ja det stemmer at steinringene ligger ved Råde kirke. Har rotet rundt på bloggen din på leting etter en post å linke til... Hva synes du; jernalder eller Hunn? Eller noe annet, f.eks om gravfunn?

    :)

    SvarSlett
  5. Hei igjen. Klarte å bestemme meg for lenker til slutt :)

    SvarSlett
  6. Hej du!
    Ja, det sägs ju att månen styr mycket av det som sker med människorna...Ja, det är något speciellt med dens påverkan.Och man får många bilder i huvudet - iallafall jag...
    Iallafall, min mailadress finns i min profil, men annars är den annam.nyponet@live.se.
    Bilder/inlägg med förslag från mig är "Cornelia blommar..."el "Får man presentera systrarna Pemberton" el "Klätterstöd", men jag tror att du är fullt kapabel att själv välja.
    Detta skall bli spännande!!!
    hälsn
    AnnA

    SvarSlett
  7. Den fryser till, din damm, det kan ju vara trevligt, men vattenledningar, huff.. vi är vana med snön här men kylan, kan gott förställa mig att det är 110 år sen sist.
    Hade gäster igår och glömte helt bort månen..
    Ha det bra, är det anna på gång imorgon? så kul :)

    SvarSlett
  8. Natti!
    Jag har mailat dig länkar och lite annat.
    hälsn
    AnnA

    SvarSlett
  9. Vilka fina bilder! Jag har också månadsbilder på min blogg, vi kan väl länka till varandra? Jag tar den 1a varje månad, så nu ligger januari och februari uppe.

    Ha en bra vecka!

    SvarSlett
  10. Hej igen, nu har jag lagt in länk till dig och Mia! Kul om vi kan följa varann via månadsbilderna!

    Ha det bra, kram!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.