lørdag 9. januar 2010

Himmelkikk, 9. januar

*






Where on earth:
longitude E11.2, latitude N60.9
10:45 local time

Hvor i all verden?
Dette er Glomma, Norges lengte elv, ved utløpet til Oslofjorden. Den deler seg i to og renner gjennom byen vår.  Midt i elva ligger Isegran som tidligere var en del av festningsverket fra 1567.
I natt sank temperaturen til godt under 22 c minusgrader. Frostrøyken siger og stiger opp av vannet.
Vannrøret i kjelleren har frosset, og vinduene i annen etasje har is på innsiden. Det er virkelig kaldt.
Og i denne kulda tok jeg meg en tur ut - kledd i ull fra innerst til ytterst. Det gjelder å kle seg godt.
Da er det bare en fornøyelse å gå, høre det knirker under beina og se dampen fra pusten passere forbi.
De eneste blomstene jeg ser ute nå, er på mine pulsvarmere som jeg laget i fjor av restegarnet jeg hadde planer om å få brukt opp.






Om sommeren ligger båten vår her, i Nøkledypet. Det er noen som ikke har fått opp båtene sine for vinteren. Isen har ikke lagt seg ennå, men store isflak driver nedover og kan gjøre stor skade på seilbåtene.


 
 


Endene lider i kulda. Stakkars små, de må begvege seg hele tida for ikke å fryse fast og for å beholde varmen i kroppen, opp på land, ut i vann  om og om igjen!
Flere himmelkikkbilder her:




Fantastisk gjestefoto denne uka!
*

9 kommentarer:

  1. Du og du, for noen fine bilder du viser. Kan se at det er kaldt, ja!
    Likte puslvarmerne dine, friske og fine farger!

    Fortsatt god helg :)

    SvarSlett
  2. Hei igjen.
    Jeg kan gjerne være neste bloggevenn, bare si hva jeg skal gjøre i den forbindelse.

    SvarSlett
  3. Ska bli spännande att läsa ditt nästa måndagstema ser jag :)
    Vad kul att få se lite av ditt handarbete, det är inte ofta du visar det, riktiga klatschiga färger och broderi, jag ser gärna flera såna blommor från dig !
    Både jag och gamlefar har stuckit våra näsor helt ned i blomsten men känner ingen doft, konstigt va? Men en del blommor är ju sån att man känner dom bättre på avstånd, jag har andra som luktar långt starkare så kanske det är därför jag inte tänkt över Bellas duft. Så till dina fotografier; Urtjusiga !! och stackars sjöfåglar ja, har sett en stackare med fastfrusna fötter en gång, det var trist..
    Så har jag hittat namnet; Allium Siculum :)

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig hilsen .
    Flotte bilder her hos deg, men det så skikkelig kaldt ut.
    Vi har et vann inne i selve boligfeltet ,,der bruker endene å holde til. Nå er de borte men så snart isen smelter er de på plass igjen .
    da blir det å kjøpe brød rett før stengetid i buttikken . Får det billig da og de hvet virkelig å spise .
    Ha en forsatt fin helg

    SvarSlett
  5. It look bitter cold. Great captures.

    SvarSlett
  6. Nydelige bilder av steinkalde dager! Og så flotte pulsvanter du har laget - lekre!

    SvarSlett
  7. Heisann Mia, takk for navnet. Nå har jeg det skrevet ned!

    SvarSlett
  8. hm her skulle det lagt et q innlegg

    SvarSlett
  9. Kaldt, men du verden så vakkert gjennom din linse

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.