tirsdag 26. januar 2010

Freja Freia Froya Frija Friia Freija Freya Freyja Frøya Fröa Reija - figurer

*


Frøyafiguren laga jeg i leire, men den ble ødelagt i brenninga. Noen av delene lot seg lime sammen og ble brukt i innspillingen som et funn i jorda. Siden den originale figuren ble laget i bronsealderen, var det ikke urimelig at kvinnene i jernalderen kunne finne den under torva i lysningen i mellom bjørkestammene.
Bronsefiguren er funnet i Faardal, Danmark og er fra tidlig bronsealder. Arkeologer antar at det er en fruktbarhetsgudinne fordi ho holder venstre hånd på hjertet og høyre hevet opp mot hodet. Ho har sannsynligvis holdt en orm eller slange i handa.
Ho var gudinna for fruktbarhet, kjærlighet, månen, havet, jorden, underverdenen, død, fødsel, jomfru, mor, alt opphav, dronning av himmelen, hersker av skjebnen, av stjernene, av magi, eier av den store purka knyttet til det oppofrende villsvinet, kattenes herskerinne, lederen av valkyrjene, sagaen eller siersken som inspirerte til hellig poesi, i sum var ho så mangesidig som hvilken som helst annen av fruktbarhetsgudinnene.

Andre Frøyafigurer funnet eller kopiert eller nyskapt: 


Kopi av svensk bronsefigur fra 500-tallet.
Om halsen har ho smykket Brisingamen. 



ca.800 f. Kr.
Freya Gervasi Centurion Alabaster



Dette 5,5cm høye hengesmykket av forgylt sølv fra vikingtida forestiller en kvinne kledd i en fornem drakt og med store, kunstferdige fletter. Kanskje er det Frøya. Det store smykket på brystet hennes er i så fall Brisingamen. Ved siden av figuren lå en liten båt. Figuren er funnet på en storgård fra Vikingtida ved Tisso på Skjælland.



Fra Loftotur vikingmuseum 

 
Kopi fra Sunnmøre-Foto: Maya



 
Fra videofilmen om kvinner i jernalderen, midtsommerfest for Frøya


Hellige plasser
Ofringene foregikk i lunder etter eldgamle skikker.
Kvinnene samlet seg på små skjermede plasser i skogen mens mennene foretrakk åpne plasser og store sletter til sine samlinger.
Offerplassen var gjerne på en slette,  ved et vann eller en vår myr.



6 kommentarer:

  1. Hello Wild and Beautiful! Certainly we have a little problem with languages, because I don't speak Norwegian and the Google translation does not translate everything!
    I understand that you ask me to be a "blogfriend" it is OK, but don't know how does it work? If you want to communicate on the blog, you don't mean E-mail? I do have E-mail connection with many people so let me know what is the "blogfriend" entails?

    SvarSlett
  2. On my profile there is the E-mail, if you click on it, you can send me an E-mail.
    Julia/Bluebird :-)
    P.S. No real name is used on the Internet. My E-mail is not my name!

    SvarSlett
  3. De gamle vikingene var i alle fall stilsikre! Men skulle egentlig bare melde tilbake om spansk-opplæringen. Bare for å avklare det, mine spanskkunnskaper er knapt nok på turistnivå! Men om man får til noe hvor alle bidrar med det lille eller mye de kan, så kunne det jo bli ganske gøy. Strikkebesta som kommenterte på mitt Q-innlegg, forteller at hun er spansklærer i ungdomsskolen. Tenk opm vi kunne fått lokket med oss henne! Og kanskje kjøpt samme begynner-lærebok? Gitt hverandre "lekser" og oppgaver som måtte løses inne betstemte frister? Jeg bare tenker høyt.
    Tror det måtte være en fast gruppe. Da er kanskje Facebook . hvor man kan ha lukkede grupper - mer egnet enn bloggen?
    Ellers sitter jeg inne og koser meg og lytter til ASK sine herjinger rundt hushjørnene. Alle løse ting er hentet utefra og inn, og lokket på putekassen er bundet fast. Så håper jeg at ASK ikke gidder å være for lenge på besøk. :)
    Kan du ikke spinne videre på dette?

    SvarSlett
  4. Tack för inspirationen, jeg strever med Fröja, hon är inte lett å male.
    ha en hyggelig kväll

    SvarSlett
  5. hehe. har nå ymta frampå til strikkebesta, jeg og. men jo flere, jo bedre.og har for lengst gått over til å "høre" på dagsrevyen. Det lar seg utmerket kombinere med b logging. Men hører mye på radio også. Mest bare positivt med blogginga, men mye trim får man jo ikke. Så du (eller hørte om- hehe) den PC-tredemølla på TVen i går? Noe for oss bloggere! Skal ønske meg en sånn til bursdagen:)

    SvarSlett
  6. Hei, takk for besøk inne hos meg, eg synes du og mormonsen har eit kjempeforslag, og s´s claro, eg vik gjerne verew med:) Eg er ingen meister i spansk, men eg kan sikkert bidra ein del på begynnarnivå.
    Eg er på facebook så om det blir der vi skal ha eit forum så er det ok for meg, berre gi meg beskjed om kva de kjem fram til:)
    Legg meg til som følgjar på bloggen din med det same, spnnande lesing om norrøne Frøya!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.