lørdag 2. januar 2010

Filmåret som var

Filmåret som var




Futuroscope
Den siste filmen jeg så i 2009, var Avatar av James Cameron. Det var med store forventninger jeg satte de moderne 3D-brillene på nesa. De gamle vi hadde hjemme, holdt ikke mål, fikk vi beskjed om!
Kunne filmens effekter overgå hva jeg opplevde i Futuroscopet nær Poitiers i Franrike sommeren for femten år siden? http://en.wikipedia.org/wiki/Futuroscope. Det var til da noe av det mest imponerende innen filmkunst jeg hadde sett. Og fremdeles - etter Avatar.
Kan hende det er fordi filmene som ble vist i de ulike framtidsbygningene i Futuroscopet, var  helt nyskapende for meg. De hadde effekter som var basert på det aller nyeste innen filmteknikk. Sommerfugler flakset rundt meg, over meg, under meg, og de var så levende at det var vanskelig å ikke rekke ut hånda for å få dem til å sette seg der!
Michel Jackson danset nærmest mellon stolrekkene, og vi var med på en simulert månelanding, så virkelighetsnær at vi følte opphevelsen av tyngdekraften på kroppen.
Avatar betegner den menneskelige tilstanden som en gud antar, for å redde verden fra ødeleggelse.
Kort fortalt handler filmen om: du har noe, jeg vil ha!
Det er et kjent tema!
Tor hadde hammeren Trym ville ha,
Kong Menelaos hadde skjønne Helene som Paris ville ha,
De tre bjørene hadde stoler Gullhår ville ha,
Vi hadde tungtvann tyskerne ville ha,
Irakerne har olje amerikanerne vil ha,
og rekka slutter ikke med dette...

Avatar er en vakker film, en blanding av live-action, stop-motion,  motion-capture og 3D-digitaltegnefilm. Ikke minst er den magiske skogen utrolig skjønn. Farver, lys og bevegelser skaper en fantasiverden som er enda mer strålende enn den i "Chihiro og Heksene" (av Hayao Miyazaki) eller "Kirik ou og Trollkvinnen" (av Michel Ocelot), begge to fantastikse animasjonsfilmer. Ocelot laget en ny film i 2008 kalt Azur og Asmar der mye av inspirasjonen er hentet fra Alhambras haver. http://www.celluloidfun.com/2008-french-film-festival-azur-and-asmar-animated-family-film-review/
Se også  http://martabreen.wordpress.com/2009/01/03/unik-animasjonskunst/









En stor inspirasjonskilde for dagens aminatører er maleren Henry Rousseau som ruslet rundt på Montmartre på slutten av 1800-tallet og drømte om å bli maler. Han kjøpte maling, pensel og lerret, sa opp jobben som toller, og sugde opp kunnskap om det å male hvorenn han befant seg. Nå henger maleriene hans i de aller fleste museer med respekt for seg selv!
Illustrasjonen er et utsnitt fra maleriet Jungel med tiger fra 1907.
Faktisk har en animasjonsfilm toppet publikumstatistikken i 2009 her i byen, nemlig Istid 3.
Som jeg har skrevet på profilen min, er Istidfilmene blant mine favorittfilmer. Så med andre ord er jeg ikke alene om å sette pris på den type filmer som både barn og voksne kan ha glede av.






Avatartegnerne har hentet inspirasjon fra vår egen fantastiske verden. Dessverre finner jeg ingen bilder av blomstene i filmen, men et fra virkeligheten duger mer enn godt nok. I vår natur er disse frøbærerne bare noen milimeter lange. I avantarskogen er de like store som mennesker. Konstruksjonen er perfekt til å bære store tyngder over lange avstander sammenliknet med egen vekt og størrelse.
Siden jeg er skolens kinokontakt, kan jeg se alle filmer på kino med frikort, men denne høsten har det ikke vært så mye benyttet som tidligere. Jeg har vært travel med andre oppgaver, og kanskje ikke har filmenhøsten vært spesiell interessant heller.
Filmåret som var

1 kommentar:

  1. Takk for informasjon om Avatar, skal gå å sjå den når det blir anledning til det. Godt Nytt År til deg og takk for intresante innlegg og for hyggelege meldinger på bloggen min i året som har gått.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.