fredag 8. januar 2010

Blomstrende fredag, ampelplante

Blomstrende fredag, ampelblomst




Denne blomsten kjøpte jeg i fjor etter at den hadde fristet meg lenge i en blomsterbutikk jeg går forbi til jobben. Navnet har jeg glemt. Bladene minner om porselensblomst, men blomstene henger enkeltvis, ikke i klaser. Og det rare er at greinene snur seg vekk fra lyset. Har aldri opplevd det før. Den henger høyt i en hampel i et hjørne av vinterhaven. Kanskje det blir for mye lys, fra to sider og over! Den krever ellers svært lite, kun litt vann hver søndag. Blomstene er bare en centimeter i bredden, og etterhvert kommer det en masse spredt over hele planta. Den er helt nydelig i blomst.
Dette er blomstrende på hindi: ब्लोम्स्त्रेंदे. Ved en feil fikk jeg hindi da jeg startet å skrive overskriften. Ganske så vakkert ord å se på!

Flere innlegg hos Katarina




*

7 kommentarer:

  1. Den var söt! Kan det vara en Doftranka?
    Trevlig Blommig fredag!

    SvarSlett
  2. Hei Katarina!
    Takk for forslag til navnet Duftranke, men den dufter ikke heller!
    Så jeg tviler....

    SvarSlett
  3. En söt liten rackare... :)
    Tjing
    Monica

    SvarSlett
  4. Det skulle inte forundra mig om du kan hindi också ;)
    Hoya finns med planter som blomstrar med en lite større blomma i stället för klasar, jag har en, men din är klockformad och det har jag aldrig sett hos Hoya..
    Jag har haft en planta som liknar din dock, inköpt som Hoya (!! hon som sålde den sa det!! men jag tror henne inte..)den hängde i en ampel, med ganska styva grenar, stämmer det? Min påminde mig mer om en ampelfackla fast vit..Men, spelar namnet någon roll, på en så söt blomma :)

    SvarSlett
  5. Verkligen en riktig skönhet. Ha det gott!

    SvarSlett
  6. Men kjære du, det var ikke denne blomst som er Allium, det var den du spurte om på min hageside, vad denne heter har jag inte funnit ut av enda, men det kommer :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.