mandag 19. oktober 2009

Pasjonsblomst

Pasjonsblomst
Passiflora coerulea, Passiflora edulis, Maracuya, Purple granadilla

Vokseplass: Lys, solrikog romslig
Stell: Rikelig med vann og næring i veksttiden. Kraftig, porøs og næringsrik jord
Viktig: Må ikke flyttes når den har knopper for de faller lett av.
Vinterdvale: litt kjølig, vannes forsiktig uten å tørke helt ut. Kan miste blader.



Jeg sådde for mange år siden frø av en rød pasjonsblomst. Den vokste og vokste og jeg klipte den ned mange ganger. Jeg håpet på store, søte frukter, men ingen kom. Etter mange år i vinduet mot øst, satte jeg den ned i drivhuset i fjor høst for å se om den kunne overvintre der. Når våren kom, var det ikke mer liv i den.
Samtidig sådde jeg nye frø fra Tenerife. Planta var treg til å vokse i starten, men da våren kom flytta jeg den fra vinterhaven til drivhuset. Nå står den kjølig på "loftet" i vindu mot sør.
I vår kjøpte jeg også en ny som fikk selskap med den jeg sådde. Også den er på "loftet på vinteropplag" nå. Ser med spenning og forventning fram til frukter på disse!

Pasjonsblomsten har 13 blomsterblader tilsammen hvorav 3 er støtteblader, 5 er dekkblader og 5 er kronblader. Denne blomsten har tall som sies å være forbundet med Kristus lidelesehistorie.

* 10 dekkblader er de ti apostlene
* 5 kronblad er de fem store begivenhetene i hans liv: fødsel, lidelse, død, oppstandelse og .... ?
* trefarvet krone er purpurkappen han hadde på seg da han var framstilt for Herodes
* det brune indre symboliserer den søvnløse natten
* arrene er svampene
* under arret er det fem prikker som forestiller sårene hans
* krysset på arret er de tre naglene som han var festet til korset med
* fruktknuten skal forestille Herrens kalk




Jesuitten Ferrari som offentliggjorde verket " De florum cultura" i 1633, så i blomstens trelappete blader redskapene lansen, rankene og pisken som Jesus ble torturert med, i de tre griflene korsnaglingen, i arrene svampen som var gjennomtrukket av eddik, i kransen av tråder tornekronen, i de fem støvposene de fem sårmerkene og i den stilkete fruktknuten (androgynophor) kalken, eller i en annen tolkning, pålen som Kristus var bundet til under piskingen.
jesuittene ga pasjonsblomsten det latinske navnet. det ble satt sammen av passio (lidelsen), flos (blomsten) og incarnata (den som blir kjød).
Jesuittene ga pasjonsblomsten dens latinske navn. Det ble satt sammen av passio, «lidelsen», flos, «blomsten» og incarnata som betyr «den som er blitt kjød».
Kilder: http://www.avogel.no/planteleksikon/passiflora_incarnata.php, http://www.snl.no/pasjonsblomst
xxx

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.