fredag 9. oktober 2009

Farvenes språk, farve og lys hva er det?

Farvenes språk, terminologien
Så langt hadde jeg delvis svar på hva som er "fenomenet farve", liggende i gamle notater! Godt å få frisket opp kunnskapen, for det går fort i glemmeboka når undervisningens innhold forandrer seg med nye reformer.

Hva er farve?
Farve er et begrep som dekker tre områder:
* Det fysiske området som omfatter lysets og farvestoffenes egenskaper
* Det fysiologiske området som omfatter alt fra den biologiske reaksjonen som oppstår på netthinna når lys treffer øyet, til prosessen som følger og til slutt utløser det farveinntrykket og oppfattelsen vi får
* Det psykiske området som omfatter det vi føler og opplever når vi ser farver.

Vi kan ikke oppfatte farver uten at det er lys til stede. Derfor må vi vite hva lys er før vi kan jobbe med farver.

Hva er lys?
Lys er det øyet oppfatter av elektromagnetsik stråling. Det synlige lyset er bare en liten del av de elektromagnetiske svingingene. Det alminnelige lyset i naturen kommer fra sola. Fysikeren Isaac Newton viste med at eksperiment i 1676 at hvitt sollys kan dles opp i alle spekterets farver når det brytes gjennom et trekantet prisme.
bortsett fra purpur inneholder spekteret alle farver. En annen måte å si det på er at sollysets spektrale sammensetning består av lysbølger i forskjellige bølgelengdeområder.
Lysbølgene er i seg selv uten farve. Farven oppstår først i vårt øye og vår hjerne. Hvordan vi oppfatter disse bølgene, vet forskerne ennå ikke helt bestemt. Og det var det jeg ville vite!


Illustrasjonen er fra et gammelt magasin

Vi har to former for farveblandinger.

* additativ blanding dvs blanding av lysfarver. Selv om lyset er satt sammen av flere bølgelengder, kan vi også framstille hvitt lys hvis vi har tre lyskastere med ulik farve på lyset.
Carl Maxwell viste at han da la sammen (adderte) en rød, en blå og en grønn lysstråle på en skjerm, ble lyset eller farven hvit i samlingspunktet til de tre lysstrålene. Disse tre farvene er de additative grunnfarvene.
Blander vi to og to lysstråler additivt, får vi følgende resultat.
blått og grønt lys gir en blågrønn farve: cyan
blått og rødt lys gir en rødfiolett farve: magenta
rødt og grønt lys gir gult!




* substraktiv blanding dvs blanding av farvestoffer eller farvepigmenter.
Hvert av farvestoffene absorberer eller subtraherer sin del av spekteret, og det resterende reflekterte lyset gir blandingens kulør.
Blandingsfarvens lys blir mindre enn komponentenes gjennomsnittlige lyshet.




Farvestoffer og lys

Hvis vi maler en krukke med et farvestoff, f.eks. rødt, betyr det i virkeligheten at krukkens overflate har en sånn molekylsammensetning at den absorberer alle farver bortsett fra rødt som den reflekterer.
Krukken er i seg selv farveløs. Det må være lys tilstede for at den skal virke farvet!
Gjenstander som vi oppfatter som hvite, reflekterer alle farver mens svart absorberer alle farver.

Bli klokere på: http://www.nrk.no/kanal/undervisning/1254034.html
cappelendammundervisning her
xxx

2 kommentarer:

  1. Hei.

    Dette var en god beskrivelse av farvesammenhenger. Jeg var spesielt på leiting etter tertiærfarven rødfiolett.

    Fargesirkelen stemmer godt overens med fargenes bølgelengder, men det er en "kunstig" knytting mellom lange og korte bølgelengder (rødt og fiolett) i nettopp rødfiolett.

    Forstår av bloggen din at fargen rødfiolett oppstår ved at det aktuelle lyset inneholder en kombinasjon av to bølgelengder (lange og korte).

    Alle andre farger i fargesirkelen kan så vidt jeg har forstått det, skapes av EN gitt bølgelengde.

    Vel, var bare noe jeg festet meg litt ved dette her. Har du noen synspunkter så setter jeg pris på det.

    mvh.
    Jarle

    SvarSlett
  2. Hei :)

    Jeg er ei jente som går i 10. klasse på ungdomsskolen, og jeg har nå en '' prøvemuntlig eksamen'' i lys.

    Tusen takk for denne gode forklaringen !! Den er den beste jeg har sett hittil, og nå forstår jeg mye mer!! Jeg fikk ikke opp den linken du har lagt ved, så hvis du har noen andre kilder, kan du oppgi dem også??
    Uansett synes jeg det er supert det jeg har lært nå :D

    hilsen Kari P.S.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.