søndag 25. oktober 2009

Eplechutney

Eplechutney
Hva gjør man når man kommer hjem med tre poser epler der noen er skadet og ikke kan ligge lenge uten å bli helt ødelagt, og det heller ikke passer å lage eplekake!
Jo, det blir eplechutney ut av dem!




1 kg epler
2 løk
1 rød paprika
1 dl rosiner
1 dl sukker
1/2 ts salt
1 dl eddik
1 ts malt kanel
1 ts malt nellik

Slik gjør du:
Eplene kan skrelles, videre deles i biter og ta s over i en kjele sammen med løk, paprikabiter og rosiner.
Kokes så opp til en jevn masse.
Sukker, salt og eddik røres i , deretter krydderet.



Ferdig kokt helles chutneyen over på helt rene glass eller krukker.
Tette lokk settes på!

Oppskriften funnet beleilig i Dagbladet , levert av www.frukt.no

Jeg har beholdt det røde flotte skallet på enkelte av eplebitene. I tillegg til rød paprika har jeg tatt med en gul for farvene skyld. For å bli kvitt noen av kjempeagurkene fra drivhuset på fornuftig vis, har jeg delt opp de minste og puttet dem også oppi kjelen.




Nå er det bare å vente på at den får godgjort seg ferdig!




Ferdig til å settes i spiskammersert!
xxx

2 kommentarer:

  1. Så spennende med eplechutney. Jeg skal skrive av oppskriften.
    Jeg har så langt fått laget eplegele, men har stående ei balje med filippaepler som etter planen skal bli til eplemos.

    SvarSlett
  2. Mums, det där måste smaka himmelskt till fläskkotletterna :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.