fredag 25. september 2009

Farvenes språk, hvit

Hvit


Hvite blomster
er symbol på renhet, uskyld og beskjedenhet og uttrykker en oppriktig følelse. Hvite blomster bli brukt når noen venter på at noe nytt skal skje.


Hvit er ingen farve, men fravær av farver. Lyset er hvitt og inneholder alle farvene som reflekteres fra farveflata og når øyet.
Hvitt står for renhet i begrepets alle betydninger. Det rene ubesludlede er også det hellige. I den katolske kirken er hvitt den høyeste farven. Paven går alltid i hvitt. Den er nådens og troens farve.
Å være "ren" er også å være "urørt"... den hvite farven uttrykker uskyldighet, moralsk renhet og jomfrulighet. Derfor er Maria noen ganger malt kledd i hvit kjole.
Hvit er farven for vennskap og fred.
Og fredsduen er hvit!
Den kan også stå for sannhet, velsignelse, godhet og ære som symbol på det fullkomne og kanskje det uoppnåelige. Hvit farve gir fred og ro. Den symboliserer renhet og harmoni, men altså i mindre doser!


Hvitfarven er trettende for øyet. I India er hvitt sorgens farve!




xxx

1 kommentar:

  1. så hvitt er trettende for øyet, det ante meg nesten, jeg begynner få litt nokk av alt hvitt... nei, jeg liker farger, jeg :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.