tirsdag 11. august 2009

Blomstenes skygge

Når solen synker...
Denne illustrasjonen ble til ved en tilfeldighet. Da jeg i går satt og beskjærte alle bildene jeg har hatt liggende en stund, ble dette kuttet til overs fra et sommerfuglbilde. Jeg hadde bare ikke "hjerte" til å kaste det!
I en liten engelsk barnebok om ville blomster står det:
Herb Robert belonging to the geranium family, it has stiff hairy stems with many branches. The stems and leaves are often bright red, with an unpleasant smell when crushed. It flowers throughout the summer.



Tett ser jeg blomstenes skygger
falle på marmorterrassen.
Forgjeves ber jeg min tjener
å sope dem alle bort.
Når solen synker,
ser jeg dem ikke lenger.
Men nattens måne
kaller dem frem
til skjelvende liv.

Su Shih, gjendiktet av Arne Dørumsgård

Boka diktet er hentet fra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.