onsdag 6. mai 2009

En helt spesiell dag!



Tyren er laget i vanntrykk-teknikk
for lenge, lenge siden


6. mai 1953 så Tony Blair, britisk politiker og tidligere statsminister, dagen lys. I et annet land lenger mot nord slo ei lita jente også øyene opp for første gang den dagen....
Det var onsdag og sola skinte fra klar himmel.




Mandagsbarn får vakre øyne.

Tirsdagsbarn blir lett på tå.

Onsdagsbarn får perletårer.

Torsdagsbarn får langt å gå.

Fredagsbarn gjør alle glade.

Lørdagsbarn blir sjelden trett.

Søndagsbarn får største gaven:

Alle dyder under ett.



Alf Prøysen

I den kinesiske kalenderen er magnoliaen månedens blomst. Mange mener den er verdens vakreste. De flotte kremhvite kronbladene springer ut på bar kvist og kan minne om et lett slør over trekronen. Vårt magnaliatre står midt i "oasen" i vandrende skygge og med sildrende vann under føttene. Her får det til fulle vist seg fram i all sin skjønnhet og spre en herlig duft i hagen. Treet vårt kan bli opp til 23 meter høyt, så det er nødvendig å klippe nye skudd jevnlig.




Det er over 130 ulike sorter. Det er faktisk funnet fossiler av nære magnoliaslektninger som er minst 100 millioner år gamle. Blomstene oppstod altså lenge før bier og andre flyvende pollenspredere kretset rundt på kloden. Blomsten ble avhengig av biller for å spre seg til andre. Siden biller er ganske tunge og kraftig kryp, utviklet magnoliablomstene seg til å bli tunge, tykke og kraftige. Magnoliablomsten er tross sitt spektakulære utseende, ganske primitiv.

På kinesisk kalles drogen Hou po. Barken skrelles av trærne om høsten og tørkes for bruk i avkok, flytende ekstrakter, pulver og tinkturer. Drogen er lite holdbar og bør ikke være over ett år gammel. Blomstene (Magnoliae officinalis flores) samles når de er åpne om sommeren, og brukes friske eller tørket i avkok eller som pulver. Kilde Urtekildens planteleksikon

Lykkeblomstene mine ved siden av magnolia er liljekonvall og hylleblomst, iris og balderblom. Nå åpenbarer de små perlene i liljekonvallen seg hvert øyeblikk........
De sprer seg mer og mer.


Elevene skulle ha forberedelse til tentamen i dag. Tema for oppgaven er SPEILBILDE! Skjebnen overasker der man minst aner det. I går skrev jeg ordet for første gang i mitt liv, og så er nettopp det temaet for elevenes tentamen. Bloggen min fikk en såkalt "flying start". Både myten om Narcissus og Caravaggios maleri fanget straks elevenes interesse. Og ikke nok med det, en av elevene ville bruke hendene sine som motiv, og hva annet enn et bilde av urtebeddet mitt med hendene jeg laget i leire for 33 år siden på formingslærerskolen, hadde jeg planer om å presentere på bloggen i dag!


Hendene tålte ikke den kalde vinteren. Nå er det bare biter igjen. Men bildet av hendene blant gresk oregano har jeg.
Det er mange kunstnere opp gjennom tidene som har foreviget hendene sine, deres viktigste redskap.


Leonardo da Vinci 1474, Rodin 1908 og Dürer 1506, tre betydningsfulle kunstverk.
Et av de største øyeblikkene i mitt liv fram til nå, er da jeg gikk opp de samme trappetrinnene som Leonardo gjorde ca. 475 år tidligere. Her har føttene til verdens største maler gått, tenkte jeg, og her går jeg i nøyaktig samme spor...Det gjorde et enormt inntrykk!

Avslutter kveldens blogg med enda et maleri av et speilbilde: Prinsesse Tuvstarr av John Bauer tegnet i 1913. Bauers eventyrfigurer har helt siden jeg som liten kom over noen kort han hadde illustrert, fasinert meg og grepet meg på en underlig måte. Kortene gjemmer jeg fremdeles som en kostbar skatt.



Det stod en liten løvetann så freidig
og tilfreds på landeveiens grøftekant
med sølevann til knes.
Et bustehue lyste gult:
Å nei, hvor jeg er fin!
Den hadde nettopp speilet seg i sølepytten sin.
Alf prøysen

1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.