onsdag 27. mai 2009

Aubrey Beardsley inspirasjon

19
Ut kjem ho Årolilja,
gjeng'e sin faren imot:
"Kvi er du ute i otta,
fyrr opp ris bjartan sol?


Atten år gammel tegnet jeg blomsterpiken. Inntil nå har tegningen ligget godt gjemt i en konvolutt.
Jeg har tydelig vært inspirert av Beardsleys strek, men kan ikke finne noe verk av han på nettet som likner. Fascinasjonen for kunstneren er fremdeles like stor!

Isolde av Beardsley (1872-1898) er en illustrasjon til historien om Isolde og Tristan, eller Tristram og Isond, som de heter i den norrøne versjonen. Opprinnelig var det en keltisk fortelling basert på en pictisk konge som faktisk har levd. Den ble første gang skrevet ned på gammelfransk i 1160 (Wikipedia).
Fortellingen har mange fellestekk med diktet Bendik og Årolilja fra Telemark. Det har 58 vers.
Se hele diktet på
http://www.gmsys.net/teachers/norsk/litteratur/folkeviser/bendik.htm
Gåte har spilt inn et spor om Bendik og Årolilja, og Kevin Reynolds har redigert filmen Tristan og Isolde. Begge anbefalt på det varmeste!

4 kommentarer:

  1. Gurimalla for noen lekre bilder!! Slike bilder har jeg sett etter..skjønner jeg nå :) Har du noen pris? Det røde bildet er fantastisk!! :)Hanne

    SvarSlett
  2. Det røde er Isolde laget av Beardsley. Det er nok ikke til salgs, vil jeg tro! I så fall må du punge ut med en del euro.

    SvarSlett
  3. Hei igjen Hanne!

    Det er mulig å få bestilt bildet som plakat på nettet.... og sikkert til overkommelig pris!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for info!!! Begge bildene er flotte..skulle ønske jeg hadde talent for sånt :) Får holde meg til strikketøyet. ;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.